Vanessa Rudjord Stylebook

Forsiden Meny
Diverse

Del artikkelen:

I dag er det en stor sak om bloggere i Dagens Næringslivs nydesignede livsstilsmagasin, D2.

I en tid hvor hvert eneste mediehus står med begge bena godt trøkket ned i et kaos av stupende lesertall, annonsører på flukt og sluttpakker til ansatte, skriver D2 om medie-Norges vinnere: bloggerne. Det har blitt en veldig fin sak, og jeg er stolt som har fått lov til å bli med i den.

Som en av få bloggere som har hele bakgrunnen min fra papirmagasiner, er det med blandede følelser at jeg ser hva som er i ferd med å skje med tradisjonelle medier. Men det er ene og alene av nostalgiske grunner. Jeg er ikke et sekund engstelig for kvaliteten på mediene i fremtiden, slik jeg ser en del journalister og kommentatorer er. Kvalitetsjournalistikken går nemlig fortsatt bra, noe D2 – som er et av få magasiner som faktisk går bra – er et eksempel på.

Derimot tror jeg at den journalistikken som nettaviser først og fremst har satset på de seneste årene – med villedende overskrifter kun skrevet for å få klikk, ulykkesvideoer man må klikke seg inn for å se hvordan ender, og reportasjeføljetonger om søte dyr – ikke er markedsvinnerne de kommende årene.

Jeg tror vi kommer en langt mer interessant medievirkelighet i møte. For hva gjør alle de unge og kreative menneskene som tidligere ville søkt seg til journalisthøyskolen, når det nå ikke lenger er jobber for dem? De gjør som bloggerne: De starter egne nettsider. Frie for søte dyr og ulykkesvideoer. Jeg er sikker på at de kommer til å lage kvalitetsjournalistikk. En ny og banebrytende journalistikk, skapt av en ny medievirkelighet.

Jeg gleder meg i hvert fall som en unge til fremtiden.

I mellomtiden kan du kjøpe Dagens Næringsliv i dag, og få med D2 som også har fått ny drakt. Eller du kan lese hele intervjuet her.

IMG_1699
D2 var med meg på jobb på Munch Museet.

IMG_1694
Sophie Elise pryder dagens D2-cover.

Åpningsbildet: Faksimile D2 Fotograf: Jimmy Linus

Kommentarer

3 thoughts on “Bloggernes hevn

  1. Så bra artikkel! Du er så flink :D Men podcast og papirmagasin?! GUD som jeg gleder meg! Håper du får en kjempefin helg, Vanessa!

  2. Jeg har ikke fått lest artikkelen enda, men det må jeg absolutt gjøre!

    Noe av det som jeg synes er skremmende blant dagens journalister er hvor mye skrivefeil man finner – og da spesielt på nett. Ting skal skje så fort og det er om å gjøre å publisere nyheten raskest mulig før andre aviser. Det er større sakene, hvor det er lagt grundig arbeid bak, som skriker kvalitet.

    Jeg er glad i å lese artikler på nett, og følger mange interessante blogger, men håper virkelig at jeg kan kjøpe magasin i butikkene i mange år fremover. Det er noe med å holde et ferskt trykket mote- eller kulturblad i hendene.

  3. At elektroniske medier tar over, betyr vel ikke at det ikke er jobber for journalister og at journalisthøgskoler/utdanning er irrelevant for journalistspirer? Man får jo anta at det ikke er bare tull de lærer i løpet av et fire årig studie. Det er i så fall bekymringsfullt om mediene skal styres av ufaglærte personer med langt mindre utdannelse enn dem de skriver om. Når det gjelder motejournalistiskk, så er det gjerne ikke så kritisk – der tror jeg lidenskap og interesse er det viktigste for å bli en kompetent skribent – men på en rekke andre felt (samfunnsutvikling, politiske analyser, granskningssjournalistikk etc) vil ikke formatet redusere kravet til utdannelse, snarere tvert i mot.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *